Community Software

De puzzel van community software selecteren
Een van de belangrijkste taken voor het opzetten van een community is de selectie van de community software. Het lastige is dat:
  • er heel veel verschillende oplossingen zijn
  • de verschillende aanbieders lastig met elkaar te vergelijken zijn
  • je van te voren niet goed weet hoe je community zich gaat ontwikkelen
Bij de selectie is het van belang je niet blind te staren op de features, maar ook te kijken naar de zaken er om heen. Bijvoorbeeld: is de aanbieder een partij die proactief meedenkt? Ook zijn de features vaak de wensen van de community op dit moment, maar hou er bij je selectie ook rekening mee dat je community zal groeien en veranderen en dat je erbij gebaat bent dat je een partij hebt die mee kan groeien met jou.
Let ook op dat de aanbieder past bij jouw type organisatie. Sommige aanbieders spreken beter de taal van verenigingen en anderen van commerciele bedrijven.

Types community sofware

Er zijn grofweg 3 categorieën:
– zelf community software laten bouwen
– een populair content management systeem met modules opzetten als community software
– kant en klare community software
– een groep binnen een sociaal netwerk

Zelf software laten bouwen

Deze optie is eigenlijk alleen interessant voor communities met groot budget en grote complexiteit. Een Nederlands voorbeeld hiervan is Kanker.nl. Dit was aanvankelijk een platform van 3 verschillende organisaties met ook veel technische uitdagingen, die zowel budget als lange termijn visie hadden.

Populair content management systeem

CMS-en zoals WordPress, Drupal en Joomla hebben een hoop modules en extensies waarmee je er een community platform kan maken. Nadelen zijn wel dat je afhankelijk bent van die verschillende modules, hoe goed die bijgehouden worden en op elkaar aansluiten. Je hebt hiervoor redelijk wat technische expertise nodig.

Kant en klare community software

Voor de meeste communites zal dit de beste optie zijn. Voordelen: Je hebt zelf controle over welke functionaliteit er aan of uit staat en je hebt inzicht in de gebruikersgegevens.
Zie:
  1. een overzicht van community software, met discussies en reviews op de cmnl community.
  2. een overzicht van ingezonden reviews

Groep op een bestaand sociaal netwerk

De meest laagdrempelige optie is om een groep op een bestaand sociaal netwerk te beginnen zoals Facebook of Linkedin. Het fijne daarvan is dat je de mensen bereikt waar ze al zijn, waardoor de drempel lager is. Als CMNL hebben een Linkedin groep, maar de knelpunten waar we daar tegenaan liepen: lastig om content terug te vinden, lastig om te categoriseren, geen eigen gezicht en beperkte functionaliteit.
Helpt dit overzicht jou om een keuze te maken? Heb je nog vragen? Stel een vraag op de CMNL community