De Toekomst van Community Management

Het begin van een nieuw jaar herinnert ons aan allerlei voorspellingen en bovendien goede voornemens. Natuurlijk hebben we die ook bij CMNL; een verwachtingsvol 2016 boordevol fantastische nieuwe ideeën en plannen. We verwachten er veel van en we denken dat deze nieuwe ideeën en plannen, Community Managers in Nederland verder zullen helpen. Immers, het is de missie van CMNL om Nederlandse Community Managers niet alleen te ondersteunen in hun ontwikkeling, maar ook om ons prachtige vak naar een hoger plan te tillen. Hierdoor hopen wij dat anderen beter begrijpen wat Community Managers doen; daarmee wordt ons werk niet alleen gemakkelijker, maar zo kunnen wij onze toegevoegde waarde beter bewijzen.

Afgezien van onze eigen plannen voor het komende jaar – waarover wij je meer zullen vertellen tijdens het #CMAD Event bij InSided – kijk ik zelf graag wat verder vooruit: waar gaat Community Management als discipline naar toe?

Slechts een paar jaar geleden (ikzelf begon in 2008 als Community Manager bij Autodesk) werden Community Managers nog gezien als een soort ‘Super Moderators’ met wat extra admin-rechten. Maar de afgelopen jaren heb ik veel Community Managers ontmoet en gesproken, die vinden dat zij meer doen dan slechts het beheren van een online forum of een social media kanaal. De afgelopen jaren hebben Community Managers zich steeds meer ontwikkeld als ‘Change Agents’ met een heel duidelijke visie op hoe bedrijven en organisaties zouden moeten – of in ieder geval kunnen – transformeren naar een ‘Social Business’. Dat is zeker niet gemakkelijk, maar juist dat maakt ons vak zo mooi!

who-wants-change-who-wants-to-change

Hoewel velen van ons nog steeds – min of meer – kunnen genieten van onze moderatie-taken, groeien we steeds vaker naar een senior, een meer strategische rol in de organisatie. Dit komt niet alleen omdat Community Management als discipline volwassen wordt, maar volgens mij vooral ook omdat we meer en vooral diepere inzichten krijgen in organisatorische verandering. Ik denk dat Community Managers meer zien (wellicht zijn wij meer ontvankelijk?) dan de gemiddelde collega. Wij zijn verbonden met alle afdelingen en alle lagen in de organisatie en dat helpt om een ‘helicopterview’ te krijgen.

Daarnaast zijn Community Managers een soort ‘Super Connectors’; we zijn verbonden met de gehele organisatie en weten als geen ander mensen met elkaar te verbinden. Wij zijn vaak – beter dan wie dan ook! – exact op de hoogte van uitdagingen en zelfs mogelijke problemen. Niet zelden zien Community Managers overeenkomstige organisatorische problemen over afdelingen heen. Door deze inzichten kunnen wij mensen in deze afdelingen met elkaar verbinden om zo gezamenlijk deze uitdagingen het hoofd te bieden. Immers: gedeelde smart is halve smart. En samen weten we meer!

Bij uitstek zijn Community Managers de ogen en de oren van bedrijven en organisaties. Wij zijn ‘the Eye in the Sky’. Hierdoor horen wij niet alleen wat er intern speelt, maar ook wat er zich buiten de organisatie afspeelt; wat de wensen en eisen van de community zijn. Wanneer Community Managers er voor kunnen zorgen dat deze informatie op de juiste manier en op de juiste plaats in de organisatie terecht komt, zijn wij in essentie (mede) verantwoordelijk voor het aanjagen van verandering. En dat is niet alleen goed, maar vooral ook hard nodig! Want: stilstand is achteruitgang en alleen bedrijven en organisaties die willen (en vooral kunnen!) veranderen, zullen overleven in een cultuur die dit van ze eist. En daarvoor zijn Community Managers hard nodig!

Dus: ik denk dat Community Management de komende jaren een meer strategische positie in bedrijven en organisaties krijgt.

Het bovenstaande is een behoorlijk rooskleurig schilderij van de toekomst van Community Management en ik hoop van harte dat de gedachten die ik hierboven heb opgeschreven, in de komende jaren werkelijkheid wordt. Maar ik zie ook uitdagingen. Want … zijn Community Managers in staat om hun rol in de organisatie te behouden? De afgelopen jaren zijn klassieke forums tanende en dat komt volgens mij vooral omdat veel online gesprekken zijn schoven naar Facebook, Twitter, WhatsApp en andere sociale kanalen die typisch niet ‘owned’ maar ‘rented’ zijn. Wij weten natuurlijk allemaal dat Community Management niet (alleen) over het kanaal of de techniek gaat; Community Management gaat vooral over mensen, de gesprekken die zij voeren en hun onderlinge verbondenheid.

Maar kunnen Community Managers hun positie verdedigen ten opzichte van Social Media Managers en Webcare Teams? Immers, de voorgenoemde kanalen zijn per definitie het domein van deze mensen. Begeven wij ons daarmee niet in het domein van Social Media Managers? Dat zij dat niet zo heel erg leuk vinden lijkt mij evident, maar de vraag is: “Willen wij dat wel?” En wellicht zelfs: “Doen wij dat niet allang?” Ik denk dat Community Management en Social Media Management een heel duidelijke overlap kent en zelfs heel goed hand-in-hand gaan. Sterker nog: ik denk dat beide disciplines steeds meer naar elkaar toe groeien en in de toekomst zelfs in elkaar opgaan. Of dat een goede ontwikkeling is? Ik durf het (nu nog) niet te zeggen …

Ik nodig je van harte uit om daarover samen met mij en (onder andere) Rachel Happe – The Community Roundtable, Dion Hinchcliffe – 7Summits,  Fedor Skuratov – Russian Community Managers Association en Joke de Nul – Vlaamse Community Managers, te komen meedenken en -praten tijdens de Google Hangout over ‘The Future of Community Management’ die wij tijdens Community Manager Appreciation Day (#CMAD) houden op 25 januari van 13:00 tot 14:00 uur. Zie ik je daar? Ik ben erg benieuwd naar jouw visie!

 

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat ...

Geef een reactie