Verslag CMNL #33: Non-Profit Communities

Na een jaar van betrekkelijke stilte organiseerde het vernieuwde ‘Community Managers Nederland’ op 26 mei 2015 het 33e CMNL Event. Het thema van het eerste CMNL Event in 2015 was ‘Non-Profit Communities’ en ditmaal waren we te gast bij Greenpeace in hun prachtige en inspirerende nieuwe kantoor op de NDSM Werf in Amsterdam.

Inspirerende sprekers

Tijdens onze eerste bijeenkomst van 2015 deelden Liselotte Vandikkelen – Community Manager van Greenpeace Greenwire – en Peter Heine – Community Manager van Kanker.nl hun ervaringen, inzichten en best-practices. Samen met de 35 aanwezige Community Managers, keek Liselotte vooral naar de de actiegerichtheid van het Greenwire Platform, terwijl Peter ons meenam in de wereld van de verbindende factor op Kanker.nl; hoe verschillende gebruikers en andere belanghebbenden in de community elkaar weten te vinden.

Greenpeace Greenwire

Greenwire is de online community voor leden van Greenpeace en is opgezet met de visie om hen te mobiliseren. Met Greenwire faciliteert Greenpeace hun supporters om zelf een verandering teweeg te brengen. Voorheen werden acties die door supporters waren opgezet, met name telefonisch geregeld. Sinds de lancering van Greenwire, hebben supporters een prachtig platform om acties voor te bereiden en medestanders te werven en te activeren.

Greenwire CMNL Liselotte Vandikkelen

Liselotte Vandikkelen is sinds het begin bij de ontwikkeling van Greenwire betrokken bij het platform en werkt samen met 10 collega’s aan de ontwikkeling van het platform en de community strategie. Het platorm is gebouwd op het populaire content management systeem Drupal.

Enkele onderdelen van Greenwire zijn afgeschermd. Het belangrijkste onderdeel van het platform is de ‘Shoutbox’, waar nieuwe acties kunnen worden opgezet en ideeën worden uitgewisseld tussen vrijwilligers en supporters. Greenwire leden zijn bijzonder actief en er komt veel waardevolle input van supporters en de leukste initiatieven die op Greenwire zijn ontstaan worden gedeeld op Facebook.

De meest actieve leden worden nauw betrokken bij de voortgang van Greenwire en leiderschap wordt niet alleen bijzonder gewaardeerd, maar ook gestimuleerd door Greenpeace. Geselecteerd vrijwilligers worden gecoached in het schrijven van persberichten; ze nemen hiermee de organisatie werk uit handen en verzorgen zo hun eigen publiciteit en activatie rondom hun acties.

Moderatie bij Greenwire wordt ook door vrijwilligers gedaan. Hiervoor hebben enkele vrijwilligers een moderatie training gekregen. Daarnaast kent Greenwire zogenaamde ‘Community Coaches’; zij zijn de meest actieve vrijwilligers die dichtbij Greenpeace staan en actief meedenken en meedoen. Community Coaches worden door Greenpeace geselecteerd op basis van hun activiteit en betrokkenheid en worden aangesteld voor een periode van 1 jaar. Op Greenwire zijn de Community Coaches het primaire aanspreekpunt voor leden.

De activiteit op Greenwire is sterk afhankelijk van de verschillende landelijke campagnes die Greenpeace voert. Bezoekers van Greenwire komen voornamelijk via de website. Volgens Liselotte is er nog veel winst te behalen, door actieve marketing rondom Greenwire – voornamelijk door een betere integratie met het social media beleid. Het social media team gebruikt de content op Greenwire wel steeds vaker, echter het verwijzend verkeer vanaf sociale media is vaak maar eenmalig; bezoekers zijn helaas weer snel vertrokken en converteren slechts zelden naar leden.

Zoals het een goede community betaamt, worden Greenwire leden uiteraard ook in staat gesteld om off-line met elkaar in contact te komen. Greenwire organiseert regelmatig netwerkborrels, workshops en trainingen, wat een bijzonder versterkende werking heeft op het ‘Gevoel van Community’!

Liselotte’s presentatie kan je hier vinden op SlideShare.

Kanker.nl

Kanker.nl – een initiatief van KWF Kankerbestrijding, Levenmetkanker en IKNL – heeft als doel de ‘kwaliteit van leven’ van mensen die geraakt zijn door kanker, te verbeteren met digitale voorzieningen op maat. Kanker.nl richt zich op patiënten, hun naasten en zorgverleners en biedt betrouwbare informatie, ervaringskennis en ondersteuningsaanbod rondom alle facetten van ‘kanker’.

KankerNL CMNL Peter Heine

Peter Heine vertelt dat Kanker.nl bestaat uit verschillende onderdelen waar samenwerking en verbinding centraal staan. Zo wordt de op de website gedeelde content getoetst met community leden en verschillende oncologie experts. Daarnaast zijn er 21 patiëntenorganisaties betrokken bij Kanker.nl, die (vaak heel specifieke) vragen van leden kunnen beantwoorden. Ook is Kanker.nl continu op zoek naar nieuwe partners en samenwerkingen; organisaties die actief deelnemen op Kanker.nl worden door de organisatie gefaciliteerd en geholpen om hun doelen te bereiken. Op een speciale pagina zijn alle betrokken organisaties goed vindbaar voor de deelnemers.

Dat Kanker.nl een bijzonder actief platform is, blijkt uit inmiddels ruim 13.500 geregistreerde leden en meer dan 7.500 unieke bezoekers per dag.

Het behoeft geen uitleg dat in een community als Kanker.nl, privacy en veiligheid bijzonder belangrijk zijn voor leden. Immers, de leden van Kanker.nl zijn veelal patiënten. Leden stellen niet alleen hun privacy op prijs, maar worden zelfs gestimuleerd om anonieme gebruikersnamen te gebruiken. Peter en zijn team monitoren actief op nieuwe gebruikers. Wanneer iemand een account aanmaakt onder de eigen naam, wordt hen daar actief op gewezen. Anonimiteit heefy op een platform rond dit onderwerp vaak de voorkeur. Het platform is geheel in eigen beheer gebouwd. Mooie feature is, dat community leden zelf de zichtbaarheid van hun berichten en/of profielen kunnen bepalen.

De moderatoren van Kanker.nl zijn vaak zelf patiënt (geweest); zij zorgen voor activiteit en continuïteit in discussiegroepen. Peter en zijn team hanteren een uitgebreide selectieprocedure voor moderatoren. Daarbij worden zij geholpen door het, in huis ontwikkelde, Community Managers Handboek en de aanwezige uitgebreide informatie voor moderatoren op Kanker.nl. Bovendien komen de moderatoren 4x per jaar bij elkaar en hebben zij 1x per jaar een ‘community uitje’. Naast de bijeenkomsten dragen zij bij aan de ontwikkeling van de community en het platform, door 1x per jaar een enquête in te vullen.

Helaas worden er op Kanker.nl ook nog wel eens nep-profielen aangemaakt. Natuurlijk worden profielen actief door Peter en zijn team in de gaten gehouden; nep-profielen (tot nu toe zo’n 10 à 15 in twee jaar tijd) vallen meteen op en worden zonder pardon, direct verwijderd.

Met ingang van 2016 zal Kanker.nl een zelfstandige stichting worden, met als doel om de verschillende doelgroepen rondom het thema ‘kanker’ te blijven betrekken en activeren. Daarom zijn Peter en zijn team op zoek naar een nieuwe Community Manager. De vacature is inmiddels uitgeschreven en kan je hier vinden.

Peter’s presentatie kan je hier vinden op SlideShare.

CMNL

Zoals jullie ongetwijfeld wel weten, heeft Community Managers Nederland sinds februari een nieuw – en door CMNL Leden aangesteld – bestuur. Bas, Ben, Guido, Kim, Wanda en Harold zijn druk bezig met het organiseren van nieuwe CMNL Events, het opzetten van de ‘Community voor Community Managers’, het activeren van ‘member benefits’ en alle vele andere zaken die een vakvereniging eigen zijn. Inmiddels hebben we deze mooie, nieuwe website gelanceerd waarop je de meest belangrijke informatie over CMNL, haar doelstellingen en activiteiten kan vinden. Maar de volgende uitbreidingen en toevoegingen staan al weer op onze ‘to-do-list’.

CMNL Guido Kim

Wij willen graag in contact komen met mensen die ons kunnen en willen helpen. We zoeken nu vooral mensen die ons willen helpen met onze nieuwe website – zowel op content als op technisch gebied. Heb jij (ook) goede ideeën over een ‘Community voor Community Managers’ en denk jij een steentje te kunnen bijdragen aan ons onderzoeksteam dat bezig is met de voorbereidingen voor rapporten en whitepapers, of kan je op een andere manier bijdragen aan de ontwikkeling van CMNL en dus aan de ontwikkeling van Community Management in Nederland? Dat willen wij heel graag van je horen! Dus: stuur ons een bericht en laat ons weten wat je kan en wil 🙂

Tenslotte: namens alle aanwezige Community Managers willen wij Greenpeace heel hartelijk bedanken voor het hosten van CMNL #33 en natuurlijk Liselotte en Peter voor hun boeiende en inspirerende presentaties! Tot het volgende CMNL Event!

Meer foto’s van CMNL #33 vind je op onze Facebook pagina 😉

Geef een reactie