The Social Conference 2014: in het hart van de discussie

Hoera! Het is bijna tijd voor The Social Conference, 13 februari in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.  Waarom ik mij daar zo op verheug? De sprekers dit jaar raken het hart van de discussie waar ik als communicatieadviseur midden in zit. Ik ben benieuwd naar hun verhalen. Hoe zit het bijvoorbeeld met social media en communicatie & reputatie, en met internal social? Welke cases sluiten daar op aan, en hebben zij antwoord op mijn vragen?

reputatieCommunicational organizations en de waarde van Internal social

Het Grote Thema waar interne communicatie afdelingen van corporate bedrijven en organisaties bezig zijn is: Hoe krijg ik de interactie in mijn organisatie op gang? Internal Social, de interne platforms, is het middel waarop die dialoog online vorm krijgt. Van communicatie, naar conversatie dus.

De basis voor een geslaagde toepassing van social platforms is de bereidheid van organisaties om zichzelf te zien als communicerende entiteit. Communicatie is niet iets wat aan een organisatie geplakt kan worden, maar alles en iedereen in een organisatie communiceert. Van de architectuur van het gebouw waar we werken, tot de kwaliteit van de koffie, van een interne meeting tot de dialoog tussen directie en de werkvloer. Die bewustwording dat organisaties ‘communicatie’ zijn is een ontwikkeling die steeds meer zichtbaar wordt, ook door de toegevoegde waarde van interne social platforms. In de woorden van Matt Koschmann, professor Communication Dept, University of Colorado, Boulder: van flat earth approach naar de social reality van bedrijven.

Internal social: geregisseerde werkelijkheid?

We zien corporate organisaties die maar blijven zenden, en daarmee stug volhouden dat de aarde plat is. Denk aan laatste misser van Rabobank (over social & reputatie gesproken) alhoewel ik vermoed dat het een gecalculeerd risico was en hier aandeelhoudersbelang voor medewerkersbelang is gesteld. De financiële sector is bij uitstek een sector waar het draait om ver- en wantrouwen. De manier waarop de spelers een plek vinden in de community is het fundament van hun sociale werkelijkheid. Iedere actie heeft daar vervolgens effect op.

Social reality blijft wat mij betreft daarom een geregisseerde werkelijkheid: geen transparantie zonder gedragscode (KPN, case Internal Social tijdens Quadriga ICC 2013) geen interne open interactie zonder uitzondering (Belastingdienst).  Ik ben dan ook heel benieuwd naar key note speaker Jacob Morgan, auteur van The Collaborative Organisation. Zijn stappenplan zou hier antwoord op moeten geven. Of niet?weekers-krant

Social platforms in organisaties zijn een zegen en beproeving tegelijk. En de lijn daartussen is dun. Het is niet voor niets dat integriteit op menig managementagenda een terugkomend onderwerp is, wellicht zelfs bij Stephan Lam van Microsoft. Hij spreekt tijdens TSC over hoe de theorie van de aanpak die Stephan van Belleghem voorschrijft in The Conversation Company in praktijk gebracht wordt.

Eerste klas line up

Wat mij betreft staat er voor TSC 2014 een eerste klas line up klaar. Met aandacht voor reputatie en internal social, webcare en klantcontact heb je als deelnemer in een dag de trends en issues van 2014 in beeld.Nog niet aangemeld? Het kan nog op www.thesocialconference.com. Want de waarde van de dag zit niet alleen in wat je er hoort, maar vooral in wat je er mee doet.

 

Geef een reactie