6e Nieuwsbrief CMNL

Rain is falling cham-a-chamJe hoeft tegenwoordig niet door het raam of op buienradar te kijken of om te zien of het regent, dat doet het toch wel. Gelukkig zit je binnen en lees je de Community Managers nieuwsbrief die deze week extra uitgebreid is!

Vertrekkende leden zijn goed

Harvard Business Review is het standaardwerk voor managers, maar ze hebben het niet vaak over Community Management. Dit keer wel en met een interessante insteek: Leden die weggaan zijn nodig in een gezonde community en ervaren leden moeten nieuwe leden bij de hand nemen.

Een lid overlijdt, wat nu?

Wat doen communities en websites met leden die inmiddels zijn overleden? Geen gekke vraag als je bedenkt dat zo’n 10-20 miljoen Facebookgebruikers inmiddels overleden zijn. Wat gebeurt er met overleden leden binnen de community die jij managed?

Zinvol leven door groepsgevoel

Zorgen dat leden het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van de community is altijd al een belangrijk onderdeel geweest van community management, maar nu is er een studie waarom dit zo’n belangrijk onderdeel is: Als je ergens bij hoort dan maakt dat het leven zinvoller. Geen klein resultaat dus!

De dag na een event.. Een evenement is vaak een hoogtepunt van een community, maar de dag na het evenement is vaak ‘business as usual’. Zonde, want het effect van het evenement is nog aanwezig en kan gebruikt worden voor andere doelen. Een reminder om hier aan te denken bij evenementen.

Gedragsverandering via community

Welke 5 psychologische aspecten moet je addresseren om gedragsverandering via een community tot stand te brengen? De eerste is ‘De behoefte van vertrouwen’, nr. 2 hebben we al eerder genoemd, de behoefte om ergens bij te horen. Lees de rest op Techcrunch.

Einde van de community manager? Is het einde van de community manager nu al in zicht? Volgens Eline de Haan wel, in dit uitgebreide artikel op Frankwatching zegt ze dat hetgeen we met community management doen over een aantal jaar zo gewoon is en zo vanzelfsprekend in veel andere banen dat de baan ‘community management’ als zodanig niet meer bestaat.

B2B community is bijzonder

Business 2 Business communities zijn een bijzondere subgroep van de communities en echt wat anders dan bijvoorbeeld business 2 consumer communities. Door de grote waarde van leden van de community voor het bedrijf (vaak duizenden euro’s of soms zelfs nog veel en veel meer per lid) kan het bedrijf er veel meer geld insteken. Goed om te beseffen!

Community Manager NL activiteiten

Op 27 november is het volgende CMNL-event, je kan je nu al aanmelden. Dit keer gaat het over de community van de Kindertelefoon.

Mag je reacties verwijderen? Onder de vlag van ‘vrijheid van meningsuiting’ wordt veel getolereerd, maar is dat een goede strategie? Noesjka van der Helm bespreekt het op onze website.

Ook op eModeration staat een artikel hierover en bij Feverbee. Een goede basis zijn natuurlijk de huisregels, een aantal community managers geven hun kijk hierop.
Marise Bout gebruikt het Beroepsprofiel van de Online Community Manager om te kijken hoe wijkprofessionals en ambtenaren onderdeel uit zouden kunnen maken van de participatiemaatschappij.

Verslag van de bijeenkomst over content marketing in September.

4 Comments

Geef een reactie