Hallo Community Manager!

Misschien werk je al jaren met communities of ben je net begonnen. Misschien ben jij het enige aanspreekpunt of werk je in een team. Misschien werk je onafhankelijk van een organisatie achter de community of is er geen organisatie bij de community betrokken. Misschien is het juist jouw taak de organisatie zoveel mogelijk te betrekken bij de gesprekken in de community. Hoe je situatie ook is, waarschijnlijk gebeurt het regelmatig dat je je afvraagt: wat is nu de beste volgende stap?

Soms gaat het om een persoon die teveel aandacht naar zich toetrekt of iemand die alleen maar irritatie zaait in de community. Hoe ga je hier dan mee om? Soms zijn er periodes dat leden minder actief zijn of de community minder bezoeken. Hoe zorg je er dan voor dat leden weer terugkomen en actief gaan participeren? Het kan ook zijn dat je rol binnen de community en/of de organisatie nog steeds onduidelijk is, voor jou maar ook voor collega’s. Welke positie neem je dan in en waar leg je je focus?

In een nieuwe functie als Community Manager loop je regelmatig tegen zaken en situaties aan die je niet snel kan bespreken met collega’s of anderen.  Gevolg hiervan is dat je weinig tot geen kant en klare antwoorden op je vragen krijgt omdat niemand die (nog) heeft.
Je werkt veel vanuit intuïtie en probeert daarnaast nieuwe initiatieven uit aan de hand van pilots en kleine projecten. Resultaten geven je inzicht in wat wel of niet ‘werkt’ voor de community. Door op deze manier te werken ontwikkel je stap voor stap de rol van Community Manager en geef je deze vorm.

Communitymanagers.nl is opgericht om jou als Community Manager bij dit soort vraagstukken verder te helpen. Omdat Community Managers van verschillende communities schrijven over hun ervaringen met en visies/ideeën over community management, hoop ik dat je geïnspireert raakt en daardoor met vol vertrouwen de volgende stap naar een professionele invulling van je functie als Community Manager neemt. Een stap die nodig is omdat alleen een goed functionerende Community Manager  een goed functionerende community kan ontwikkelen en daar hebben velen profijt van!

Als je het leuk vindt om ook jouw ervaringen en ideeën te delen met andere Community Managers, laat het me dan weten. Ik plaats het graag op www.communitymanagers.nl.

5 Comments

  1. Harold Kip

    Hoi Kirsten,

    Van harte gefeliciteerd met communitymanagers.nl! Wat een fantastisch mooi maar ook een hoogst noodzakelijk initiatief! Het bovenstaande geeft precies aan waar 'wij' mee zitten en tegenaan lopen.

    Ik zal 'onze' community dagelijks bezoeken en – waar mogelijk – luisteren, mee denken en mijn ervaringen en best practices delen.

    Succes!

    Hartelijk Harold

    Reply
  2. Kirsten Wagenaar

    Hoi Harold,

    Bedankt voor je felicitaties en het posten van de eerste reactie op communitymanagers.nl!
    Ik kijk er erg naar uit je ervaringen rondom de functie te lezen.

    Groet,
    Kirsten.

    Reply
  3. Bas Helderman

    hey Kirsten, gefeliciteerd met de lancering van de site! 🙂 Ziet er machtig uit & ik ben het helemaal met Harold eens dat Wij, Community Managers, heel veel waarde aan dit initiatief zullen gaan hechten

    Reply
  4. Kirsten Wagenaar

    Hoi Bas, we gaan er met alle Community Managers iets moois van maken! Dank je voor je felicitaties!

    Reply
  5. Kirsten Wagenaar

    Hoi Bas, we gaan er met alle Community Managers iets moois van maken! Dank je voor je felicitaties!

    Reply

Geef een reactie